Jak klonować i synchronizować instalacje WordPress za pomocą Plesk WordPress Toolkit

Wprowadzanie większych zmian na witrynie opartej o WordPressa może przyprawić o niezły ból głowy.

Wie to każda osoba, która musiała zmienić motyw graficzny witryny działającej online, gdzie nie można było sobie pozwolić na większą niedostępność witryny.

Samo zaplanowanie „jak to zrobić”, potrafiło być już problematyczne, nie wspominając już o samej operacji.

Aby Ci to ułatwić, powstało narzędzie Plesk WordPress Toolkit. Jednak czy naprawdę to narzędzie jest pomocne?

Z tego wpisu dowiesz się:

  • do czego może Ci się przydać klonowanie i synchronizacja instalacji WordPress,
  • jak klonować instalacje WordPress,
  • jak synchronizować instalacje WordPress między sobą,
  • co zrobić w przypadku, gdy musisz dokonać zmian w witrynie, do której cały czas są wprowadzane dane (komentarze do artykułów, nowe zamówienia w sklepie itp.).

Do czego służy narzędzie klonowania i synchronizacji Plesk WordPress Toolkit

Klonowanie i synchronizowanie instalacji WordPress może Ci się przydać w dwóch przypadkach:

  • kiedy stawiasz dużo instalacji WordPress o tej samej konfiguracji wtyczek lub motywów,
  • kiedy wprowadzasz zmiany na stronie lub w sklepie i potrzebujesz środowisko testowe.

Pierwsza z tych opcji jest dosyć oczywista.

Dzięki klonowaniu nie musisz za każdym razem konfigurować tych samych wtyczek oraz motywu przy każdej nowej instalacji WordPress.

Natomiast środowisko testowe przyda Ci się, ponieważ dzięki niemu można w łatwy sposób w pierwszej kolejności upewnić się co do słuszności zmian.

W środowisku testowym możesz też na spokojnie dopracowywać zmiany, bez obaw, że „zepsujesz” wersje produkcyjną strony.

Co więcej, wprowadzanie zmian nie będzie się wiązało z przerwą w dostępności witryny dla użytkowników, ponieważ kiedy zmiany będą już gotowe, możesz w łatwy sposób synchronizować dokonane zmiany z wersją produkcyjną strony.

Oto jak to zrobić przy pomocy Plesk WordPress Toolkit.

Jak klonować instalację WordPress

Zaloguj się do panelu hostingowego Plesk i wybierz zakładkę „WordPress”.

Następnie odszukaj interesującą Cię instalację WordPress, którą to chcesz sklonować. Następnie kliknij przycisk „Klonuj”.

Plesk zapyta Cię gdzie chcesz sklonować wybraną instalację.

Do wyboru masz subdomenę i jest to domyślna opcja oraz możliwość instalacji klona pod wybraną dodaną wcześniej w panelu Plesk domeną.

Pozostaw wybraną domyślną opcję jeżeli tworzysz klon instalacji WordPress w celach testowych. Innymi słowy, jeżeli chcesz dokonać zmian na stronie lub sklepie i potrzebujesz środowisko testowe.

Następnie kliknij przycisk „Początek”.

Klonowanie instalacji rozpoczęło się, a czas klonowania jest zależny od ilości danych do skopiowania.

Po zakończeniu klonowania, nowa instalacja klon pojawi się na liście instalacji WordPress.

Domyślnie, sklonowana instalacja ma wyłączone indeksowanie w wyszukiwarkach.

Oznacza to, że sklonowana strona nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego ta opcja indeksacji jest domyślnie wyłączona przy klonowaniu?

Zazwyczaj nie będziesz chcieć, aby Twoje środowisko testowe było indeksowane przez wyszukiwarki, gdyż użytkownicy trafiali by do niego z wyszukiwarki.

Dodatkowo wyszukiwarka Google bardzo nie lubi duplikowania treści, a dwie identyczne strony indeksowane przez wyszukiwarkę, to niewątpliwe duplikowanie treści.

Dlatego aby temu zapobiec, Plesk domyślnie po sklonowaniu wyłącza indeksowanie klona w wyszukiwarkach.

W razie potrzeby możesz jednak włączyć indeksowanie.

Jak synchronizować instalacje WordPress między sobą

Kiedy już dokonasz wszystkich niezbędnych zmian w środowisku testowym, to będziesz chcieć zsynchronizować zmiany ze środowiskiem produkcyjnym. Innymi słowy pokazać zmiany wszystkim użytkownikom.

W tym celu kliknij przycisk „Skopiuj dane” znajdujący się przy instalacji testowej (klonie).

Plesk w pierwszej kolejności poprosi Cię o miejsce docelowe, gdzie mają być skopiowane dane.

Innymi słowy, wybierz domenę ze stroną w wersji produkcyjnej.

Przy wyborze danych do skopiowania zostaw domyślnie zaznaczone opcje, zatem „Pliki i bazy danych” oraz „zastąp pliki zmodyfikowane w miejscu docelowym”.

Następnie możesz wybrać tabele bazy danych do skopiowania. Jest to bardzo ważna opcja.

Dlaczego? Już tłumaczę.

Przypuśćmy, że prowadzisz blog wraz ze sklepem internetowym.

Zostało przez Ciebie utworzone środowisko testowe, w celu wprowadzenia zmian w wyglądzie bloga oraz sklepu.

Po wprowadzeniu zmian okazało się, że w międzyczasie na blogu zostało dodane kilka komentarzy oraz zostało złożonych kilkanaście zamówień.

Jeżeli dokonasz synchronizacji danych wszystkich tabel bazy danych, to w praktyce oznacza to, że dane ze środowiska testowego zastąpią te z produkcyjnego.

Innymi słowy, po synchronizacji znikną dodane w międzyczasie komentarze na blogu oraz złożone zamówienia.

Aby temu zapobiec możesz w bardzo łatwy sposób wyłączać tabele komentarzy i zamówień z kopiowania.

Dzięki temu zostaną synchronizowane wprowadzone przez Ciebie zmiany, a jednocześnie nie zostaną utracone komentarze i zamówienia.

Aby wyłączyć niektóre tabele synchronizacji, wybierz opcję „Wybrane tabele”.

Następnie zaznacz tabele, których dane nie mają być nadpisane na instalacji docelowej.

Przykładowo tabele „comments”, jeżeli nie chcesz utracić dodanych w międzyczasie komentarzy lub tabele „woocommerce_order_items”, jeżeli korzystasz z WooCommerce i nie chcesz utracić złożonych w międzyczasie zamówień.

Następnie pozostaw domyślnie zaznaczoną opcję „Utwórz punkt przywracania”, pozwoli to w łatwy sposób przywrócić instalację docelową (produkcyjną), gdyby coś poszło nie tak.

Następnie kliknij „Początek”.

Rozpocznie się proces kopiowania. Jego czas zależy od ilości danych do skopiowania.

To wszystko. Sprawdź teraz czy wszystkie zmiany zostały zsynchronizowane oraz czy wszystko wyświetla się prawidłowo.

Coś poszło nie tak? Nie ma problemu

Jeżeli zauważysz jakiś problem, to możesz w łatwy sposób przywrócić wersję strony sprzed synchronizacji. To dlatego zostawiliśmy domyślnie zaznaczoną opcję „Utwórz punkt przywracania” podczas synchronizacji.

W tym celu odszukaj w panelu swoją produkcyjną instalację i kliknij przycisk „Przywróć”.

Pojawi się okienko informujące o przywróceniu instalacji, aby rozpocząć przywracanie kliknij w przycisk „Kontynuuj”.

To wszystko, instalacja zostanie przywrócona do stanu zaraz sprzed synchronizacji.

Podsumowanie

Jeszcze do niedawna wprowadzenie zmian na stronie nie było prostym zadaniem. Decydując się na wprowadzanie zmian na stronie w wersji produkcyjnej, zawsze ryzykowało się, że coś może pójść nie tak.

Pół biedy jeżeli miało się aktualną kopie zapasową witryny. Jeżeli jednak backup był nieaktualny, to narażało Cię to na realną utratę danych.

Również znaczące zmiany na stronie, często wiązały się z dłuższą niedostępnością strony dla użytkowników.

Tak było. Narzędzie klonowania i synchronizacji instalacji Plesk WordPress Toolkit niesamowicie ułatwia wprowadzanie zmian na stronie, sklepie lub innej witrynie opartej o WordPressa.

Niewątpliwie przyda się każdemu profesjonaliście, niezależnie od tego czy jest początkującym, czy zaawansowanym użytkownikiem WordPressa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *